Som någon annan bäddar

För ett tag sedan efterlyste jag böcker som man blir knockad av. Hanna Lans tipsade då om sin egen bok Som någon annan bäddar. Det var ju kaxigt, tänkte jag, men jag hade ju ändå tänkt läsa den.

Nu har jag läst den och tycker att Hanna kan vara hur kaxig som helst. Att hon bör vara ännu kaxigare än hon är. För Som någon annan bäddar är en bok man slukar, en sådan bok man har väldigt svårt att lägga ifrån sig.

Den handlar om hur en svensk kvinna, Hanna själv, träffar charmig, amerikansk man, blir kär och flyttar med honom till USA. Bara tillfälligt tror hon, eftersom de hela tiden är helt överens om att det är i Sverige de ska bo. Men efterhand framträder sidor i mannens personlighet som är allt annat än charmiga. Sidor i personligheten som tar över mer och mer.

Det här är den ena partens berättelse om hur två personer träter. Det kan lätt bli pajkastning av sådant. Men Hanna klarar det galant. Hon berättar sin historia på ett trovärdigt, enkelt sätt. Boken innehåller nästan ingen dialog, och man får redan i början en känsla av att huvudpersonen har slutet klart för sig. På det sättet skiljer den sig från sättet på vilka de flesta romaner skrivs idag.

I vilket fall som helst så går tiden, ett barn föds och tillvaron blir helt omöjlig för kvinnan som ständigt längtar hem till Sverige. Så vad gör man? Ja, inte är det lätt när två olika länders lagar konkurrerar och det var väldigt intressant att få kunskap om hur det kan gå till. Tänk så många som befinner sig eller riskerar att hamna i samma situation som Hanna!

Hon har gett ut boken på eget förlag, tydligen för att de stora förlagen inte ansåg att det finns något ”allmänintresse”. Qué? Jag fattar ingenting. Jag trodde att det är precis sådana här berättelser som förlagen slänger sig över. Den berör ett ständigt aktuellt ämne och har ett starkt driv rakt igenom.

Lycka till Hanna! Jag hoppas verkligen att din berättelse når riktigt många.

5 kommentarer

Filed under Om andras böcker och skrivande

5 responses to “Som någon annan bäddar

  1. Oj, vad fint du skriver! Ja, det är en balansgång när man är den ena parten och ändå ska försöka att inte kasta paj. Jag vägde varje mening där kvinnan anser och uppfattar, så att det inte skulle uppfattas som ”sanningen”, utan snarare uppfattas så som du har; att det är kvinnans tankar och åsikter. Annars hade fokus försvunnit från problemet i sig, och bara blivit en roman av en arg f.d. fru, och det är inte det viktiga i historien.

    Ang. refuseringar, så borde jag ha gjort efterforskningar om förlagen innan, samt skrivit ett bra följebrev. Kanske också befriendat någon på ett förlag, det verkar göra susen. Men jag har aldrig ångrat att jag gav ut den själv. Fler ska det bli och förhoppningsvis kommer jag även kunna ge ut andras romaner så småningom!

  2. Kan bara hålla med – mycket bra bok!

  3. Hej! Du bad mig meddela när min artikel var med i Jönköpings Posten! Idag, 25/7 :)

  4. Håller med! När jag läste den och skrev om den på min blogg avslutade jag med att skriva ungefär ”En bok att svepas med av på samma sätt som Hon en gång sveptes med av Mannen.”

    Mycket intressant och bra bok!

Kommentera

