En protagonist eller flera?

Jag gillar romaner där man får se samma skede ur flera olika personers perspektiv. Katarina Mazetti är väldigt duktig på att skriva på det sättet, där varje person får var sitt kapitel och där de olika personerna ser på samma skeende på helt olika sätt. Det är ett enkelt och effektfullt sätt att skriva på. Inbillar jag mig i alla fall.

Men jag gillar också romaner där allt kretsar runt en enda tydlig huvudperson. En protagonist som det så fint heter. Varför använder man det ordet? Stämmer min föreställning att man alltid hejar på protagonisten? En simpel huvudperson kan ju vara vilken idiot som helst som tar mycket plats utan att få några sympatier.

En eller flera, det är frågan. Kan man bli lika berörd när man måste dela sina sympatier mellan tre personer som när man får fokusera dem på en enda?

Tja, det är lite av vad jag sitter och funderar på här på min altan medan resten av la familia är på Liseberg.

IMG_3226

Lämna en kommentar

Filed under Mitt eget skrivande

Kommentera

